Irra Miroslav: Avia/Letov C-2 v československém vojenském letectvu

Naše cena: 679,- Kč
(sleva 15 % - ušetříte 120 Kč)
Autor: Irra Miroslav
Druh vazby: Knihy - vázané
Počet stran: 96
Rozměr: 235 x 304 mm
Vydáno: 2024-10-24
Stav: Skladem v externím skladu
Datum odeslání: Do týdne
ISBN: 978-80-7648-096-4
EAN: 9788076480964
Nakladatelství: Jakab Publishing s.r.o.

První desetiletí poválečné výstavby čs. letectva je neodmyslitelně spjato (samozřejmě kromě dalších typů letadel) s pokračovacím cvičným letounem, původně produktem německé firmy Arado Flugzeugwerke GmbH, zabývající se výrobou letadel, v kterémžto oboru se stala pojmem zejména v období II. světové války. Její letoun Arado Ar 96, který pod čs. označením C-2 nesl v období let 1945-1951 veškerou tíhu pokračovacího leteckého výcviku v Letecké vojenské akademii a Leteckém učilišti a poté ještě do poloviny padesátých let v Leteckém učilišti, byl skutečným fenoménem té doby v našem letectvu, obecně známým pod názvem „Arado“. Kromě hlavního poslání v leteckých školách sloužil k výcvikovým úkolům i u bojových útvarů čs. letectva a v některých případech, v přechodných obdobích nedostatku bojových letounů, je dokonce ve výcviku i nahrazoval. K tomuto možno říci dominantnímu postavení v daném oboru byl letoun C-2 přímo předurčen průběhem jeho válečné výroby v protektorátním leteckém průmyslu u pražských firem Avia a Letov, z jejichž bran vyšlo do konce války 2 375 strojů pro potřeby výcvikových útvarů Luftwaffe. Část z nich se v okamžiku konce války nacházela na našich letištích převážně v různém stadiu devastace způsobeným jednak ustupujícími německými jednotkami, jednak různými revolučními nadšenci. I přesto se některé z těchto letounů, spolu s prvními kusy z výroby obnovené již v létě 1945, staly prvními cvičnými pokračovacími letouny obnoveného letectva osvobozené republiky. Návazný rozběh poválečné výroby v čs. leteckém průmyslu umožnil výcvik několika tisíc nových pilotů, kteří byli po roce 1950 účastni masové výstavby proudového letectva. Ti z nich, kteří jsou do dnešních dnů mezi námi, se i po více jak půlstoletí neubrání při vyslovení jména „Arado“ nostalgické vzpomínce. Vzpomeňme tedy spolu s nimi i my, kteří jsme o „Aradu“ mohli v pozdějších letech jen číst v letecké literatuře. Lze jen litovat, že z tolika letounů, které kdysi brázdily nebe nad malou, ale naší republikou, se do současnosti nedochoval ani jediný.





Nabízené knihy od stejného autora(autorky):
Irra Miroslav: AERO 111 První, stíhací, Zvolenský 1951-1961, 2. díl
Irra Miroslav: AERO 115 První, stíhací, Zvolenský 1971-1980, 4.dí
Irra Miroslav: AERO 117 První, stíhací, Zvolenský 1981-1992, 5.díl
Irra Miroslav: AERO 120 První, stíhací, Zvolenský 1993-1994, 6.díl
Irra Miroslav: Aero 15/123 L-29 „Delfín“ - 1.díl
Irra Miroslav: AERO 2/110 Avia S/CS-92 Me 262 v Československém letectvu
Irra Miroslav: AERO 41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3. díl
Irra Miroslav: AERO 78 MiG-21U/US/UM 2.díl
Irra Miroslav: AERO 80 Letouny Heinkel v československém letectvu
Irra Miroslav: AERO 88 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 3. díl
Irra Miroslav: AERO 92 Siebel Si-204/Aero C-3, 1. část
Irra Miroslav: AERO 95 Siebel Si-204/Aero C-3, 3. část
Irra Miroslav: AERO 97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 2. díl
Irra Miroslav: Aero C-4/104 v československém letectvu
Irra Miroslav: Albatros L-39 - 4.díl
Irra Miroslav: ČÁP Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 1.díl
Irra Miroslav: Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 - 1. díl
Irra Miroslav: Focke-Achgelis Fa 223
Irra Miroslav: Letecká vojenská akademie Hradec Králové 1945-1951
Irra Miroslav: Letouny Junkers v československém letectvu